Monday, April 8, 2013

Google Glass - getting technology out of the way

Bezesporu jednou z nejočekávanějších novinek letošního roku je volný prodej brýlí od Googlu - tzv. Google Glass. Mnozí nadšenci hovoří o technologické revoluci. Google na technologii svých brýlí pracuje už nějakou tu dobu a v poslední době o Google Glass slýcháme více a více.

A o co vlastně jde?

Google Glass by měly fungovat na podobném principu jako současné smartphony. Bude mezi nimi ale zásadní rozdíl - budeme se jich muset dotýkat úplně minimálně - veškeré ovládání by mělo být hlasem, kromě několika málo pokynů (rolování v čase, návrat na domovskou obrazovku…). Společnost razí heslo "getting technology out of the way".  Jejich vize je taková, že přiblíží-li člověku technologii "až na tělo", jako taková zmízí, ale paradoxně s námi bude v jakémkoliv okamžiku, kdy ji budeme potřebovat. Timothy Jordan, Developer Advocate Googlu, se snažil tuto ideu ilustrovat na příkladu koncertu - pokud si jej natáčíte, díváte se vlastně jen na obrazovku, ne na událost samotnou. S brýlemi máte možnost sledovat skutečnou událost, zatímco brýle sledují, co sledujete vy. Celé video z dubnového SXSW najdete zde:


Samotné brýle jsou konstruovány tak, aby nepřekážely v klasickém sledování okolí. Chceme-li je používat, musíme zvednout oči nahoru. V pravém horním rohu najdeme oblast upozornění, která zobrazuje aktuální informace a zobrazuje vyfocené fotografie, videa a především výsledky vyhledávání v platformě Google Now, které jsou uživatelem ovládány - jak jinak -  hlasem. V případě potřeby mohou brýle výsledky i samy přečíst, aniž byste rušili své okolí - technologie hlasu je přenášená pouze uživateli, ačkoliv na první pohled nejsou na brýlích zjevné žádné reproduktory a dotyčný nemá ani sluchátka.

Google Glass mají již integrovaný GPS snímač a jsou propojeny s mobilním telefonem přes Bluetooth. Veškerý tok dat se děje jen přes wifi  - mobilní síť zatím v betaverzi zahrnuta není. Google bude muset zapracovat i na lepší výdrži baterií.

Jako jeden z prvních, kdo měli možnost brýle otestovat, byl novinář Joshua Topolsky z The Verge. Ten si pochvaloval jak rychle a snadno si na nový prvek na svém obličeji zvyknul a především zdůraznil to, že se k informacím člověk mnohem pohodlněji, než neustále vytahovat tablet nebo mobilní telefon z kapsy od kalhot.

Betaverze za lidovku

Google před nedávnem uzavřel soutěž o první beta-verze svých brýlí. Registrovaní zájemci na Google+ nebo Twitteru měli v padesáti slovech popsat, jak s novinkou v rámci testování naloží. Kritérium pro výběr vítěze byl počet followerů a "lajků" z řad ostatních lidí. Není tedy divu, že mezi vítězi s největším počtem hlasů byl legen-wait for it-dary Neil Patrick Harris aka Barney Stinson , který posbíral víc než 5 miliónů hlasů. Slavných lidí se ale nehlásilo příliš, a tak prvních 8000 kusů putovalo i mezi obyčejné nadšence, vývojáře a jak Google doufá, i mezi ty, kteří se k nové technologii staví skepticky - takoví by mohli mít zásadní vliv na konečnou verzi produktu. Nicméně všichni z nich měli alespoň jednu věc společnou - hnala je touha po brýlích natolik, že byli ochotni za tuto testovací verzi zaplatit 1500 dolarů (cca 30 000 Kč) a ještě si ji osobně vyzvednout z několika předem určených míst v USA.

Google plánuje ponechat výrobu zatím v USA - minimálně do té doby, než se brýle doladí podle připomínek testovačů a následně i prvních majitelů.

Kdy se dočkáme i my?

Plně funkční verze této "hračky" by měla být v prodeji už ke konci roku. Zájemci by si ale měli pomalu začít střádat do prasátka, protože nepůjde o žádnou lidovou záležitost - ačkoliv se cena nemá pohybovat ve stejné relaci jako současná testovací verze, první odhady počítají s 500 až 800 dolary za kus.

Plagiátoři za Čínskou zdí

Čína, jakožto světový plagiátor čehokoliv, vidouc, že tento projekt Googlu může mít obrovský potenciál a zařídit mu ještě stabilnější pozici na trhu technologií, začala s výrobou vlastních brýlí, ne nepodobných těm od amerických kolegů. S novinkou přichází tamější internetový vyhledávač Baidu, který se snaží upoutat pozornost především čínských spotřebitelů. A že jich může být dost - uživatelů smartphonů v Číně je totiž až kolem 750 milionů. Na druhou stranu, Číně můžeme vděčit za to, že pokud přijdou s totožným výrobkem za nižší cenu, tlačí tak americké vývojáře k rychlejším inovacím, aby byli stále "o krok dopředu".

Konec euforie

Google Glass se zdají být skvělou záležitostí, ale oprávněně vzbuzují i mnohé kontroverze a nelibost hlavně z řad ochránců soukromí. Technologie totiž snímá a uchovává obraz téměř neustále a vzhledem k povaze produktu si nemusíme ani všimnou, že jsme foceni či natáčeni. Vkrádá se sem tak orwellovská idea Velkého bratra. Jeden bar v Seattlu dokonce zakázal vstup lidem s těmito brýlemi – ačkoliv se následně ukázalo, že se jednalo pouzeo PR, vzbudilo toto opatření (http://on.fb.me/13LkQGT) vlnu reakcí a informace se dostala i do několika časopisů. 

Dalším problémem jsou de facto samotné Google Glass – ačkoliv Timothy Jordan v prezentaci tvrdí, že se brýle stanou „neviditelnými“ a nebudou člověka rušit, stále jsou stavěny na principu notifikací 24/7. A vzhledem k tomu, že spousta z nás je poměrně líná probrat se detailnějším nastavením těchto upozornění a navíc jim nemáme jak uhnout, máme-li je přímo před očima, snadno se tak může stát, že se z nich stane jen nekonečný proud blikání, pípání a vyskakování informačních okýnek.

Otázkou také například zůstává, jak budou brýle reagovat například při řízení - Google sice navigace plánuje, ale vzhledem k tomu, že je displej mimo zorné pole a na displej se musíme dívat nahoru těžko odhadovat, jak se budeme schopni soustředit na jízdu tak, aby byla skutečně bezpečná.

Je jisté, že tato technologie, vejde-li do širšího užívání, ovlivní způsob, jakým se díváme na soukromí a bezpečnost nových médií. A nevzejdou-li z ní regulace přímo zákonné, měly by do jisté míry vzniknout regulace alespoň na morálním a etickém principu. Otázky, které si kladl Jonathan Zittrain v The Future of the Internet and How to Stop It si možná  tak za nějakou dobu budeme klást znovu.
                                                         

No comments:

Post a Comment