Saturday, April 13, 2013

Naučmese.cz jako příklad nové formy vzdělávání a způsobu práce


Jako se vyvinul web z verze 1.0 do podoby 2.0, stejně tak se postupně mění i oblast vzdělávání. Nové technologie, internet a další možnosti digitální doby nabízí zcela jiný způsob učení nebo práce. Projekt Naučmese.cz se tak stává ukázkou budoucnosti vzdělávání, kdy se namísto naslouchání expertů a odborníků, učíme jeden od druhého v mnoha různých oblastech.

Vzdělávací server Naučmese oslavil letos na jaře své první narozeniny. Koncept, jehož prostřednictvím kdokoli může naučit kohokoli cokoli za přiměřený poplatek, zadarmo nebo třeba za kávu, funguje už nějaký čas v zahraničí. A to bez ohledu na vzdělání, věk či profesi. Cenu si lektoři určují sami dle vlastního uvážení (podle nákladů na kurz, jak dané problematice rozumí atd.) Inspiraci našli tvůrci webu u populární americké služby Skillshare, která je postavena na podobném principu.



Řada tuzemských investorů zastává názor, že aby byl startup skutečně úspěšný a vydělával, je nutné, aby se mu mladí podnikatelé věnovali skutečně naplno, ne jej brát pouze jako „vedlejšák“ a pracovat na něm po večerech. Pro autory projektu Jana Tinku, Adama Marčana a Josefa Nevorala (později se k nim přidala také Alžběta Rektorisová) se práce na Naučmese však stala srdcovou záležitostí. A to ocenili nejen lektoři, ale stále přibývající zákazníci. Tříčlenný tým Naučmese v začátcích ani nepočítal s žádným investorem či většími finančními dotacemi, ale přesto věřil, že by web mohl v budoucnu vydělávat. Obchodní model funguje tak, že sám lektor určí cenu kurzu a účastník částku zaplatí Naučmese, který si ponechá 20procentní provizi, která poslouží na rozvoj a propagaci projektu.

Pro vstup na tehdy nově vznikající trh nebylo potřeba větších finančních vkladů. Lidé kolem Naučmese do nové služby investovali především svůj čas a menší finanční prostředky za hosting a vlastní doménu. Nejvíce času pak zabralo hledání amatérských lektorů, kteří by byli ochotni předat svou vášeň dál. Spolu se získáním prvních nadšenců trvala příprava projektu zhruba dva měsíce.

Internetové startupy postupně mění i způsob jakým na internetu nakupujeme, což se odrazilo i u tohoto projektu. Dnes stále více dochází k transformaci e-commerce na s-commerce. Nejen, že si spotřebitelé před nákupem zjišťují potřebné informace na internetu, ale také hledí na to, jak o produktu či službě hovoří lidé na sociálních sítích. Často dají na radu přátel, rodiny či známých, kteří své zkušenosti prezentují na internetu. Sociální sítě bere jako šikovného pomocníka při nakupování až tři čtvrtiny uživatelů. To pomohlo i Naučmese, který prostřednictvím sociálních sítí jako je Facebook nebo Twitter, dal o sobě vědět a získal řadu spokojených účastníků kurzů i lektorů. Kromě sociálních sítí jim podle slov Jana Tinky dobře posloužil také e-mailing.

Představení Naučmese.cz s Tomášem Hajzlerem from Naučmese.cz on Vimeo.

U projektu Naučmese můžeme zpozorovat principy kolektivní inteligence, kterou Pierre Lévy představuje jako uvedení do součinnosti vědomostí, představ a duchovních sil těch, kteří se připojí do sítě. Každý jednotlivec může do narůstajícího a stále se proměňujícího souboru znalostí a schopností přispívat nebo čerpat od druhých. Přestože samotné kurzy nakonec probíhají offline, touha předávat a učit se uskutečňuje v online světě. Úplně každý má díky Naučmese možnost přispět, aniž by byl odborník na danou oblast.

Server Naučmese dnes nabízí široký výběr kurzů – od správné přípravy sushi, vaření italské kuchyně, přes tvorbu myšlenkových map, fotografování až po tvůrčí psaní či představení myšlenky couchsurfingu. Mezi ty nejoblíbenější kurzy patří například Punkové podnikání, Umění slov, GTD a myšlenkové mapy za kafe, barefoot runnig a nově také kurz Digitální nomádství, který vede jeden z členů týmu Naučmese, Adam Marčan.


Jak už bylo zmíněno výše, prostřednictvím internetu se nemění jen vzdělávání, ale také možnosti a pracovní návyky v zaměstnání. Právě digitální nomádi, jejichž principy prezentuje na svém kurzu Adam Marčan, představují novodobý způsob práce, který umožňuje právě rozvoj nových technologií. Jejich heslem je žít, pracovat a cestovat. Digitální nomádi zastávají názor, že dnes už nutně neplatí, že každý zaměstnanec musí sedět 8 hodin v kanceláři 5 dní v týdnu. Stačí vzít notebook, mobil a svoji práci snadno vykonávat z jakéhokoli místa na světě. Díky globalizaci a internetu nemusí lidé setrvávat na jednom místě, aniž by práci přerušili. Mezi nejčastější „kočovníky“ patří webdesignéři, copywriteři, programátoři, grafici a další nezávislí profesionálové. Podobný způsob práce předpovídal už v 60. letech technologický vizionář Arthur C. Clarke. 

No comments:

Post a Comment