Monday, January 30, 2017

Benefity užívání sociálních sítí

Použité studie:

Burke, Moira., Kraut, Robert. (2013). Using Facebook after Losing a Job: Differential Benefits of Strong and Weak Ties. In. thoughtcrumbs.com. [online] Dostupné z: <http://www.thoughtcrumbs.com/publications/Burke-CSCW2013-FBandJobLoss.pdf> [cit. 2017-1-30]


Utz, Sonja. (2016). Is LinkedIn making you more successful? The informational benefits derived from public social media. In. New media and society, Vol. 18(II), 2685–2702. [online] Dostupné z: <http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1461444815604143> [cit. 2017-1-30]

Anotace:
Sociální sítě jsou fenoménem poslední dekády, který budí silné emoce. Jen málokdy se však ve veřjné debatě lidé doví konkrétní ověřená fakta. Tato práce se na vliv sociálních sítí soustředí, a to především na pozitivní účinky. V práci jsou analyzovány, a také kriticky zhodnoceny dvě současné studie, zabývající se benefity, které využívání sociálních sítí přináší. Práce Burke a Krauta se zabývá rolí Facebooku ve stresových situacích, a jeho přispění ke zlepšení uživatelovy situace, zatímco práce Sonji Utz se zabývá více konkrétními pracovně-informačními benefity, spojenými s generováním nových pracovních příležitostí jak na Facebooku, tak na Twitteru a LinkedInu. Obě práce jsou založeny na podobném základu i tezích, což vytváří dobré podmínky pro vzájemné porovnání obou prací. 

Annotation:
Social networks are the phenomenon of the decade, which unleashes intense emotions. However only from time to time there are actual facts mentioned in public debate. This essay deals with the influence of the social networks, more specifically on positive ones. There are two contemporary studies analyzed, which deal with usage benefits of the social networks. The work of Burke and Kraut observes the role of the Facebook in stressful situations and its contribution for improving user`s situations, the work of Sonja Utz deals with more concrete professional informational benefits, linked to finding a new job opportunities on Facebook, Twitter and also LinkedIn. Both studies are based on similar grounds and thesis, which creates very suitable conditions for mutual comparison.

Jiří Jelínek, 30. 1. 2017

7 comments:

  1. Zajímavá studie, určitě si ji přečtu ještě jednou, abych ji pochopil do detailu, nicméně já se ve volném čase na sociální sítě ani nepodívám, pracuji s nimi totiž v práci, takže mi ten stres stačí :-) Na večer si před spaním pak dávám CBD od cibdol a jsem uklidněn bez myšlenek na práci.

    ReplyDelete
  2. Sociální sítě jsou super. Jasně, musí se k tomu přistupovat hodně opatrně. Ale třeba díky sociálním sítím jsme vloni jeli na super dovolenou do Itálie. Takže socky určitě ano, ale stejně jako se vším, tak se s nimi musí umět pracovat. V poslední době hodně vidím problém v anonymitě a fejkových profilech. Každý si pod cizím jménem může psát na FB cokoliv se mu zlíbí.

    ReplyDelete
  3. Myslím, že z dokumentu Social Dilema je krásně vidět s jakým opravdu kladným přístupem byly sociální sítě vyrobeny. Jak vzniklo tlačítko to se mi líbí atp. Ale když vidím co se děje teď jak na tom lidé vlastně visí, tak si nejsem jistá jestli se nevrátit zpět k tisk bannerů atd.

    ReplyDelete
  4. Také se živím jako IT technik a chtěl jsem si založit vlastní firmu, která byla vždy mým velikým snem, jelikož mě to táhlo právě k sociálním sítím. Pro začátek jsem potřeboval nějaké prostory, a proto jsem šel zažádat do banky o úvěr na koupi malé kanceláře. V bance jsem byl úspěšný a k tomu mám i pro jistotu pojištění schopnosti splácet , pokud by se mi nedařilo.

    ReplyDelete
  5. Já bych se tedy hádal, jestli v tom vůbec nějaké benefity jsou. Já jsem totiž sociální sítě používal hodně, a brzdilo mi to život. Hned jak jsem přestal, dostal jsem dobrou práci, koupil si byt v Praze, zaplatil za rekonstrukce bytu Praha a žiju teď úplně jiný, lepší život. Takže vám to doporučuji zkusit také.

    ReplyDelete
  6. Fakt tam jsou nějaké benefity? Já jsem si teda nevšiml a dokonce mi to život zlepšilo, když jsem je přestal používat. Osobně jsem spokojen bez nich. Platil jsem za rekonstrukce bytu Praha, takže mám teďka hezké bydlení, přítelkyni, nějaké peníze a vše je bez nich fajn. S nimi ale určitě ne.

    ReplyDelete
  7. Na sociálních sítích se dá hlavně v dnešní době najít opravdu hodně věcí. Člověk si třeba ani neuvědomuje jak moc exponované věci se tam dají najít. Proto je fajn si ale budovat komunitu. Třeba syn je v jedné skupině kde se řeší jenom přijímačky nanečisto, takže mně přijde, že se připravuje velmi dobře.

    ReplyDelete